Kasım 2024

Art Basel Paris’in ardından…

Kasım

PİYASADAKİ BELİRSİZLİKLER ART BASEL’E NASIL YANSIDI?

A

rt Basel Paris 2024, piyasadaki durgunluğa rağmen küresel sanat piyasasında bir odak noktası olduğunu sanatseverlere gösterdi. Paris’te olağanüstü mimariye sahip Grand Palais’de düzenlenen bu yılki edisyon, yeni direktör Maike Cruse tarafından yönetilen ilk edisyon olması bakımından da dikkatleri üzerine çekmişti. Ancak asıl merak konusu sanat piyasasındaki düşüşün etkinliğe nasıl yansıyacağıydı. Bununla birlikte Art Basel Paris 2024 hem deneyimli koleksiyonerleri hem de yeni alıcıları çeken yüksek değerli eserler ve önemli etkinliklerle kayda değer başarılar elde etmeyi başardı.

Kasım

Uzmanlara göre VIP önizlemeleri her zaman sanat piyasasının sağlığı için bir barometre oluşturur, dolayısıyla bu yıl da durum farklı değildi. Bazıları piyasadaki belirsizlikler nedeniyle daha sakin bir atmosfer beklerken güçlü satışlar, üst düzey koleksiyonerlerin istisnai eserlere yatırım yapmaya istekli olduğunu gösterdi. Örneğin Joan Mitchell’in Sunflowers tablosu halka açık açılıştan önce 20 milyon dolar gibi yüksek bir fiyata satıldı. Bu, fuardaki en yüksek fiyatlardan biriydi ve Mitchell’in genel ekonomik iklime rağmen piyasadaki cazibesini koruduğunu bir kez daha gösterdi.

Diğer önemli satışlar arasında Pace Gallery tarafından 12,5 milyon dolara satılan Agnes Martin’in Untitled #20 ve Hauser & Wirth tarafından 16 milyon dolara satılan Arshile Gorky’nin Untitled adlı eserleri yer aldı. Bu işlemler, piyasa katılımcıları alımlarında daha seçici hale gelse bile, köklü bir mirasa sahip mavi çipli (yüksek değerli) sanatçılara yönelik talebin devam ettiğinin de göstergesiydi.

Kasım

Sanatseverlere göre bu yıl Art Basel’de gözden kaçması mümkün olmayacak kadar temkinli bir hava hakimdi. Sanat eserlerinin alımların yapılmaya devam etmesinin yanı sıra bu alımlara ait kapanışların uzun sürdüğü gelen duyumlar arasında. Bu da alıcıların emin olmadan elini cebine atmadığını gösteriyor. Bu yüzden de satışların odak noktası Jean Dubuffet ve Andy Warhol gibi piyasa değeri istikrarlı olarak algılanan yerleşik isimlere doğru kaydı. Örneğin, Gagosian’ın standında Ed Ruscha’nın Radio 1 adlı tablosu 2,8 milyon dolara satıldı; bu rakam bir yıl önceki 2,1 milyon dolara kıyasla ılımlı bir artışa işaret ediyor. Uzmanlara göre bu da sanat dünyasının değişen finansal koşullara sağladığı uyumun göstergesi.

Kasım

Sergilenen eserlere gelince Art Basel 2024, geleneksel isimlerin yanı sıra çağdaş sanatçıların artan öneminin de altını çizdiği bir kürasyonla karşımızdaydı. Thaddaeus Ropac’ın standında Georg Baselitz’in heykelleri ve Julie Mehretu’nun bir tablosu da dahil olmak üzere çok sayıda eserin satılması, çağdaş sanatı etkilemeye devam eden sanatçıların ne kadar geniş bir kitleye hitap ettiğini gösterdi. Bu arada Goodman Gallery, Kwami’nin bir önceki müzayede rekorundan önemli bir artışla 40.000 ila 200.000 dolar arasında satılan birkaç parçayla Atta Kwami’nin çalışmalarını öne çıkardı.

Ayrıca, büyük ölçekli enstalasyonlara da önemli bir ilgi vardı. Fuarın Unlimited bölümünde yer alan Jenny Holzer’in Survival adlı eseri bir Asya müzesi tarafından satın alınarak enstalasyon sanatının kurumsal düzeydeki cazibesini pekiştirdi. Yayoi Kusama’nın 2023 tarihli eseri Aspiring to Pumpkin’s Love da 5 milyon dolarlık satış fiyatıyla dikkat çekti.

Art Basel 2024, ekonomik zorluklara rağmen sanat piyasasının dayanıklılığını hatırlattı. Yüksek değerli işlemler, özenli kürasyon ve ölçülü bir tempo ile fuar, hem köklü sanatçılar hem de yeni yetenekler için bir platform sağladı.