Web sitemizde çerezler ve benzeri izleme teknolojileri kullanılmaktadır. Çerezlerin ve benzeri izleme teknolojilerinin pazarlama/reklam faaliyetleri, sitemizin daha işlevsel kılınması ve kişiselleştirilme amaçlarıyla kullanımına onay verebilir veya ‘’Tercihler’’ butonu ile çerezleri yönetebilirsiniz.
Eylül 2 2024
Spor ve müzik turizmi 1,5 milyar dolarlık bir sektöre dönüşüyor
TURİZME YENİ SOLUK
on yıllarda turizm iki büyük küresel endüstrinin etkisi altına girdi: Spor ve müzik. Dünya çapında Priority Pass ve Lounge Key gibi havaalanı lounge’larının sahibi Collinson International Ltd.’i konuyla ilgili araştırma yapmaya iten sebep tam olarak da bu. Bu araştırmaya göre, spor ve müzik turizmi benzeri görülmemiş oranlarda büyüyor ve 2032 yılına kadar 1,5 trilyon dolarlık bir endüstriyi temsil edeceği tahmin ediliyor.
Bu iki sektör arasında elbette spor çoğunluğu oluşturuyor. Bloomberg’ün yayımladığı makaleye göre 2023’te 564,7 milyar dolar değerindeki sektör önümüzdeki sekiz yıl içinde 1,33 trilyon dolara fırlayabilir. Müzik turizminin ise 6,6 milyardan 13,8 milyara çıkacağı öngörülüyor. Collinson’un yaptığı ankete 17 ülkeden 8.537 gezgin katılım göstermiş. Bunların yüzde 83’ü bir spor etkinliği için seyahat yaptığını söylerken, yüzde 71’i son üç yıl içinde bir konser için uçağa binmiş ya da bir yıl içinde aynı sebepten yolculuğa çıkmayı planladığını belirtmiş.
Collinson International EMEA Başkanı Christopher Ross’a göre insanlar deneyimlere büyük değer veriyor ve eğer bir spor ya da müzik etkinliğine gidiyorsanız heyecan, planlama yapmaktan seyahate kadar tüm anları kapsıyor. Zira bu etkinlikler için seyahate çıkanlar gittikleri yerde daha uzun kalmak için ya bir iki gün erken geliyor ya da sonrasında birkaç gün daha kalıyor. Bu da konaklama, yemek, taksi yolculukları ve diğer harcamalarla birlikte spor ekonomisinin bir ayağını oluşturuyor. Buna göre en çok harcama yapan grupsa spor turistleri. Üstelik bu turistler uçağa binene kadar para harcamaya devam ediyor. Araştırmaya göre sporseverlerin yarısından fazlası havaalanında en az 500 dolar harcama yapıyor.
Spor turizmine neden olan etkinliklerin başında yüzde 83 oranla futbol maçları geliyor. Ardından basketbol, Olimpiyatlar, F1 yarışları ve tenis turnuvaları… Ross’a göre bunun en büyük sebeplerinden biri uluslararası yayın platformları. Zira rakamlar Netflix’in yayımladığı, Formula 1’in iç dünyasını anlatan Drive to Survive belgeselinin ardından gençler arasında popülerliğin arttığını gösteriyor. 2019’da 195 bin olan ortalama yarış izleyici sayısı 2023’te 270 binin üzerine çıkmış. Yakın zamanda tamamlanan Paris Yaz Olimpiyatları’nın ise araştırmaya giren en büyük istatistiği, yüzde 133 oranında artan Airbnb rezervasyonları.
Konunun diğer başlığı olan müziğe gelince… Bu alan tahmin edildiği gibi tutkulu spor taraftarları kadar yoğun bir trafik çekmiyor. Ancak yine de hatırı sayılır bir yükseliş burada da bekleniyor. Bloomberg’ün haberinde yer alan United Airlines Holdings Inc. şirketi verisine göre Taylor Swift hayranları konser tarihleri sırasında Milano ve Münih gibi destinasyonlara uçak bileti satışlarında yıldan yıla yüzde 45 artış sağladı ve turne, Paris’in üst düzey otelleri için Olimpiyatlardan bile daha büyük rezervasyon artışlarına neden oldu. Bu, sektör için başlangıç olarak görülüyor. Asıl merak edilense konaklama sektörünün bu trendden nasıl yararlanacağı.
Tüm bunların arasında en ilginç verilerden biri gezginlerin 25-34 yaşındaki gençlerden oluşması. Bu eğilim tasarruf yerine deneyimlere öncelik veren bir kuşağın başlattığı değişime işaret ediyor. Bu sebeple her iki turizmin büyük değişimini önümüzdeki yıllarda çok daha net göreceğiz gibi gözüküyor.