Ağustos 2 2024

Disney YouTube’a yeniliyor mu?

Ağustos 2

KİM DAHA GÜÇLÜ?

B

elli bir kuşak pazar günleri yayımlanan Disney film ve çizgi filmleriyle büyüdü. Bugün hâlâ ismiyle hatırlayabildiğiniz programlar olması çok mümkün. Ancak günümüzün genç kuşağı her alanda olduğu gibi izlenecekler konusunda da fazlaca seçeneğe sahip. Business Insider bu konuda yayımladığı makalede Disney’in çocuklar üzerindeki tekelini kaybettiğini iddia ediyor. Gelin sebeplerine yakından bakalım.

İstatistiklere göre Disney Channel 2014 yılında günlük ortalama 2 milyon primetime izleyicisine sahipti. 2023’te bu rakam 132 bine düştü, ki bu tahminlerin çok çok üzerinde bir düşüş. Peki yerini ne aldı? Yeni nesil ne izliyor? Cevap: YouTube. Şöyle bir genele bakıldığında rakamlar kendini iyice gösteriyor. Örneğin 123 milyondan fazla aboneye sahip “Kids Diana Show” ve 37 milyon aboneye sahip “Ryan’s World” gibi kanallar güçlü varlıklarını sürdürüyorlar.

Ağustos 2

Zira çocuklar artık doğrudan izleme alışkanlıklarına hitap eden programları seyretmek istiyor. Bunun da başını yıldız oyuncuların ya da günümüz tabiriyle YouTuber’ların olduğu programlar çekiyor. Bunun yanında alışılagelmiş uzun ve kurgulu filmler yerine artık kısa ve hızlı tüketilir videolar izleniyor. “Cocomelon” animasyon kısa filmlerin olduğu bir YouTube kanalı olarak hayatına başladı ve halen platformda 178 milyon aboneye sahip (Disney Channel’ın 9,1 milyon abonesi var). Türkiye’ye baktığımızdaysa başı 48,5 milyon aboneli “Beter Böcük” çekiyor.Rakamlar hayli yüksek ve dolayısıyla genel dağılımı da etkiliyor. YouTube 2-11 yaş arası çocukların TV izleme oranının %23,3’ünü oluştururken, onu %13,7 ile Netflix ve %7,6 ile Disney+ takip ediyor.

Peki bu durumda Disney hangi hamlelerde bulunuyor? Bunlardan ilki elbette milyonluk izleyici kitlesi olan programları kendi platformunda yayımlamak. Bununla birlikte birçok TV platformunun ve kanalın yaptığı gibi Disney de YouTube kanalı kurarak oradaki kârdan payını almaya çalışıyor. Tüm bunların yanı sıra ibreyi son yıllarda yetişkinlere çevirdiği de bir gerçek. Araştırmalara göre 2022’de Disney+ abonelerinin yüzde 60’ından fazlası evde çocuğu olmayan yetişkinlerden oluşuyordu.

Yaptığı her atılıma rağmen geçen yıla oranla gelirinde yüzde 44’lük bir düşüş yaşayan Disney’in farklı platformlarla iş birliklerinden yapay zekâ kullanımına kadar birçok farklı kulvarda yatırım araştırması yaptığı söylentiler arasında. Fakat görünen o ki bir dönemi yetiştiren büyük marka, ayakta kalmak için ufkunu genişletmek zorunda.