Mart-1 2022

LOOK Kitap Kulübü: Kalemi güçlü kadınlar

Mart-1

BU TOPRAKLARIN KADINLARI...

0

nlar kendi dönemlerinde adını duyurmayı başarmış, kalemiyle güçlü kadınlar. Çoğu zaman erkeklerin isimlerinin arkasında anılsalar da dünyaya bıraktıkları eserler sayesinde bugün hak ettikleri ilgiyi görüyorlar. İşte Türk edebiyat tarihinin es geçilmemesi gereken kadın yazarları ve kitapları.

Mart-1

Fosforlu Cevriye - Suat Derviş

Yaşadığı dönemin en güçlü kadınlarından biridir, Suat Derviş. 1940’lı yılların edebiyatında Sabahattin Ali, Nâzım Hikmet gibi isimlerle kalem yoldaşlığı yapmıştır. Fosforlu Cevriye en bilinen ve sevilen eserlerinden biridir. 1944 ve 1945 yıllarında tefrika edilen Fosforlu Cevriye ilk defa 1968 yılında roman olarak yayımlanır. Bir hayat kadını olan Cevriye başkasının eline tutuşturduğu uyuşturucu yüzünden hapse girer ve ardından sürgüne gönderilir. Fosforlu Cevriye sınıf farklılıklarını ve gerçek bir kara sevdayı anlatır.

Mart-1

Sevgili Arsız Ölüm - Latife Tekin

Tekin, Sevgili Arsız Ölüm’le birlikte o döneme kadar köyden kente göç olgusunun sosyolojik bir problem olarak tespit edilmesini önemseyen toplumcu gerçekçi roman anlayışının kalıplarını kırmasıyla dikkatleri üzerine çekmiştir. “Kendi öz değerlerimi, dilimi ve birlikte doğup büyüdüğüm insanların durulmaz bir coşkuyla bana taşıdıkları sevgiyi koruyabilmek için direndim. Elinizdeki roman bu direnişim için aralarında büyüdüğüm insanların bana armağanıdır.” Bu sözlerle anlatıyor Latife Tekin ilk romanı Sevgili Arsız Ölüm’ü.

Mart-1

Fikrimin İnce Gülü - Adalet Ağaoğlu

20. yüzyıl Türk edebiyatının önemli isimlerinden biri olan Ağaoğlu, eserlerinde toplumsal sorunlara ve bunların bireyler üzerindeki etkisine iç monologlar ve ince alay ile dikkat çeker. Ağaoğlu tiyatro, öykü ve roman türlerinde birçok ödüle layık görülmüştür. Bir yol romanı olan Fikrimin İnce Gülü Adalet Ağaoğlu’nun hem Almanya ve öteki olmak gerçeğine hem de sistemin insanı neye çevirebildiği üzerine öncü ve farklı bakışıyla öne çıkan ikinci romanı.

Mart-1

Bir Deliler Evinin Yalan Yanlış Anlatılan Kısa Tarihi - Ayfer Tunç

Edebiyat üzerine yazıları 1983 yılında ilk defa çeşitli kültür ve edebiyat dergilerinde yer alan Ayfer Tunç, 1989 yılında ilk öykü kitabı Saklı’yla adını raflara yerleştirdi. Bir Deliler Evinin Yalan Yanlış Anlatılan Kısa Tarihi benzeri görülmemiş bir kurgu oyunuyla kaleme alınmış, karakterlerin hikâyeleri arasında dolaşan mutlaka okunması gereken eserlerindendir.

Mart-1

Aramızdaki Şey - Tomris Uyar

Her ne kadar edebiyat dünyasının magazin satırlarında adı sıkça geçse de, Tomris Uyar hiç şüphesiz hem çevirdiği 60’a yakın kitapla hem de kendi yazdıklarıyla Türk edebiyat tarihine adını altın harflerle yazdırmıştır. Aramızdaki Şey, alabildiğine yalın ve süssüz bir anlatımla yazılmış kırmızı öykülerden oluşur. İlk öyküdeki kırmızı giysinin anımsattığı olasılıklar gitgide başka kırmızı olasılıklara açılır. Tomris Uyar`ın ana temadaki kırmızıyla belirtmek istediği asıl şey dostluk, sarmallar çizen bir sevgidir.

Mart-1

Sessizin Payı - Nurdan Gürbilek

Edebiyat dünyasının kalemlerinden olmayan tek isim, Nurdan Gürbilek. Zira o bu dünyaya eleştirel ve bütünsel bir açıyla bakabilen yegâne isimlerden biridir. Getirdiği sorgulayıcı bakış açısıyla Erdal Öz Edebiyat Ödülü’ne layık görülmüştür. Sessizin Payı’nda ise iki sorunun cevabını arar, Gürbilek. Birincisi: Sessizin (henüz konuşmayanın, konuşma imkânı olmayanın, artık konuşamayacak olanın) el konulmuş payını geri alabilir mi yazı? İkincisi: Yazarlar konuşamayanlar adına da konuştuklarına inanmak ister. Ama yazının da bir sessizi vardır. Sessizin payına bu kez kendisi el koymadan var olabilir mi yazı?