Eylül 2020

İlk dijital moda haftası

Eylül

MODA DÜNYASININ DİJİTALE DÖNÜŞÜ

P

andeminin ardından önce moda sezonların değişimi konuşulmaya başlandı: Moda sezonlarıyla beraber ünlü markaların çıkarttığı yeni koleksiyonlar bundan böyle nasıl olacaktı? İlk tepki Yves Saint Laurent’den geldi. Tam bir sürpriz. Zira marka bundan sonraki koleksiyonlarını önceden belirlenmiş bir takvime göre sunmayacağını açıkladı. Bu durumun markanın takipçilerine nasıl bir etkisi olur bilinmez ancak ardından Gucci de yılda yalnızca iki koleksiyon hazırlayacağı ve bir şekilde “sonsuz mevsimli” bir strateji izleyeceği açıklamasında bulundu. Bu duruşları elbette ne yapacakları merakla beklenen markaların etkinliklerine de etki edecek.

Ama bunun hemen ardından defilelerin fiziksel ortamda yapılıp yapılmayacağı merak konusu olmaya başladı. Şangay Fashion Week, ilk dijital uygulama örneklerinin başında geliyor. Onun ardından, normalde kadın ve erkek koleksiyonları olarak ayrılan Londra Fashion Week, bu yıl dijitalde cinsiyet ayrımı yapmadan düzenlendi. İşin ilginç yanı, Helsinki Fashion Week’in dijitalleşmeye çok daha önceden başlamış olmasıydı. Deneysel gerçeklik deneyimleri, 3D moda şovları, interaktif canlı yayınlar gibi seçeneklerle planlanan moda haftası, düşünce açısından herkesten önce gidiyor gibi. Helsinki Fashion Week’in bunu yaparken asıl istediği şey “daha fazla insana ulaşmak”.

Eylül

Bununla birlikte, fiziksel defile yapmaya devam edenler de yok değil. Paris’te podyum sezonunu yöneten Haute Couture Federasyonu, 2021 yılı bahar koleksiyonları defilelerinin fiziksel olarak gerçekleşeceğini duyurdu. Londra’da ise Burberry, 17 Eylül’de henüz ismi açıklanmayan bir açık hava mekânında, sadece modeller ve defile çalışanlarının dahil olduğu, eski usul bir defile düzenleyeceğini açıkladı. Defilenin dijital ortamda da yayınlanacağı tahmin ediliyor. Bununla birlikte, Fendi’nin de 22 Eylül’de Roma’da sınırlı sayıda davetli katılımıyla bir defile düzenlemesi bekleniyor.

Eylül

Peki, dijital defileler fiziksellerinin yerini tutar mı? Hiç kuşkusuz sevdiğiniz bir markanın yeni koleksiyonunu herkesten önce yakından görmek başka bir tutku. Ancak dijital dünyayı da yabana atmamak lazım. Zira gelişen teknolojiler, 3D kullanımları, sanal gerçeklik gibi günümüzün birçok seçeneğinin de sektöre hızla dahil olması mümkün. Bu sayede şimdiye kadar hiç karşılaşmadığımız şovlarla karşılaşmamız, belki de şu an tahmin bile edemeyeceğimiz yeni, keyifli alışkanlıklara sahip olmamız da mümkün.

Eylül

Dior ve Chanel gibi moda devlerinin dijital şov ve sunumları hâlâ konuşulmaya devam ederken ve dünya bu konuda sınavını yavaş yavaş verirken gözler İstanbul’a çevriliyor. Merakla beklenen Mercedes-Benz Fashion Week Istanbul’un (MBFWI) 15. sezonunun 12-16 Ekim tarihleri arasında düzenleneceğini açıklandı. İlk defa yapılacak olan bu sanal etkinlik, sergi salonları, paneller ve farklı disiplinlerin bir araya geleceği iş birliklerinden oluşan bir takvim sunuyor. 40’a yakın tasarımcının katılacağı etkinliğin defile çekimleri Galataport İstanbul ve Tophane-i Amire Kültür ve Sanat Merkezi’nde gerçekleşiyor. Yaklaşık 27 moda şovunun düzenleneceği dijital etkinlikte, İstanbul’un kültürel ve tarihi zenginlikleri dijital moda haftası aracılığıyla global moda platformlarına taşınıyor. Organizasyon komitesi bunu, daha özgür ve yaratıcı bir platform hâline gelebilmek ve daha geniş bir kitleye ulaşmak için bir fırsat olarak değerlendiriyor. Bilgi için mbfwistanbul.com adresini ziyaret edebilirsiniz.